۱۷ آبان ۱۳۹۲، ۱۰:۲۷

ادامه روند محدود کردن فعالیت خبرنگاران در سازمان میراث فرهنگی / روسای سازمان: با اعمال محدودیت مخالفیم

ادامه روند محدود کردن فعالیت خبرنگاران در سازمان میراث فرهنگی / روسای سازمان: با اعمال محدودیت مخالفیم

کارشناسان حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و باستان شناسان به گفته قائم مقام سازمان و رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی منعی برای مصاحبه با خبرنگاران ندارند اما این موضوع هنوز برای روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی روشن نیست و رویه مدیران جدید مدیران این سازمان به اداره های میراث فرهنگی استانها اعلام نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در طول 8 سال گذشته، اداره کل روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی به دلیل حضور  افرادی از سازمان های مختلف و یا افرادی بدون سابقه در این سازمان فرهنگی و حداقل شناخت در حوزه رسانه، کاری کردند که باستان شناسان و کارشناسان سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هر گاه اظهار نظری درباره حوزه های کاری خود با رسانه ها داشتند و یا از وضع موجود انتقاد می کردند، از سوی این مدیران مورد غضب قرار می گرفتند.

حتی بسیاری از این کارشناسان که در حوزه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی متخصص تر و خبره تر از مدیران خود بودند، به باد انتقاد و توهین از سوی این مدیران گرفته می شدند چرا که از مدیران سابق این سازمان به دلیل عملکردشان انتقاد کرده بودند. تا جایی که بسیاری از کارشناسان و حتی باستان شناسان پیشکسوت به دلیل مصاحبه هایشان یا از سازمان میراث فرهنگی اخراج شدند و یا اجازه فعالیت در هیچ محوطه باستانی را نداشتند، آنهایی هم که در سازمان ماندند نباید هیچ حرفی درباره هیچ موضوع می زدند مگر با هماهنگی های از قبل  پیش بینی شده و موافقت مدیران و روسای بالاتر در سازمان. حتی نامه ای به اداره کل میراث فرهنگی در استانها داده شد که هیچکس حق مصاحبه ندارد.

اما با پایان دولت دهم و شروع فعالیت کاری دولت یازدهم، شنیده شد که دولتمردان جدید و مدیران سازمان میراث فرهنگی، این بار چنین رفتارهایی را انجام نخواهند داد.

حتی در اولین نشست هم اندیشی که این سازمان با فعالان باستان شناسی، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار کرد، برای اولین بار بخشی از زمان نشست را به رسانه ها اختصاص داد تا هم از دغدغه هایشان صحبت کنند و هم از تقاضاهایشان بگویند. بعد از آن هم جلسات مدیر روابط عمومی با خبرنگاران برای آشنایی های بیشتر.

ولی با این وجود هنوز برخی از رفتارها و اقدامات مدیران سابق سازمان میراث فرهنگی در برخورد با رسانه ها ادامه دارد به طوریکه  شنیده شده مدیریت جدید روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی که تاکنون در حوزه میراث فرهنگی فعالیتی نداشته است قصد دارد پایگاه اطلاع رسانی این سازمان را که تاکنون در اختیار شرکت مهرپارسه بوده زیر مجموعه خود کند تا این پایگاه خبری بتواند نخستین خبرها را در حوزه کاری سازمان منتشر کند و به دنبال آن رسانه ها از این طریق سوژه های خبری خود را دنبال کنند.

رسانه ها یاد بگیرند اخبار روابط عمومی را انتشار دهند!

به همین دلیل به مدیران و کارشناسان میراث فرهنگی اعلام شده که اخبار سه حوزه کاری این سازمان را تا جای ممکن در اولین اقدام به این پایگاه اطلاع دهند و پس از آن به رسانه های دیگر تا "رسانه ها یاد بگیرند اخبار روابط عمومی را انتشار دهند"!

این تنها استدلال روابط عمومی جدید سازمان نیست، بلکه هنوز هم پیشکسوت ترین کارشناس و یا باستان شناس متخصص باید از یک مدیر روابط عمومی جوان و مه چندان با تجربه برای مصاحبه با رسانه ها و انتشار اطلاعات تخصصی خود کسب تکلیف کنند.

اگر چه این رویه از 8 سال پیش تا کنون در سازمان میراث فرهنگی بووجود ادامه داشته اما هنوز هم برخی از عادت های هماهنگی با روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی برای انتشار اطلاعاتی از کشفیات و تحقیقات حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در میان مدیران استانی، کارشناسان و باستان شناسان و فعالان حوزه های کاری سازمان میراث فرهنگی ادامه دارد و خبرنگاران این حوزه برای هر مصاحبه و دریافت خبر از اتفاقات جدید باید با روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی که تنها وظیفه اش برخورد با رسانه ها نیست، هماهنگ شوند. چه این رسانه یک خبرگزاری باشد که برایش دقیقه ها نیز در انتشار اخبار مهم است چه ماهنامه و  فصلنامه!

حتی این رویه در روابط عمومی معاونت گردشگری و پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز تسری یافته است چرا که هنوز در مجوز کاوش و مطالعه محوطه ها و بناهای تاریخی بندی وجود دارد که اعلام می کند هر گونه اطلاع رسانی در این زمینه منوط به کسب تکلیف از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی است.

کارشناسان در حوزه کاری خود مصاحبه کنند

اما جلیل گلشن، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: کارشناسان و باستان شناسان مجاز هستند در حوزه کاری خود مصاحبه کنند منتها به آنها اعلام کرده ایم که اظهار نظر درباره مسائلی که به آنها مرتبط نمی شود، دردسر ایجاد می کند. ما نمی گوییم انتقاد نکنند اما اگر قرار باشد که اطلاعات کارها و تحقیقات خود را به رسانه ها اعلام کنند هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی ادامه می دهد: ممکن است برخی از افراد، خبری و یا موضوعی را شنیده باشند و درباره آن اظهار نظر کنند اما بررسی ها نشان دهد که آن مشکل مدتها پیش رفع شده است ولی آنها با خبر نشده اند.

گلشن می گوید: همه باستان شناسان هم مجاز هستند  اطلاعات حفاری ها، کشفیات و غیره را آن طور که شایسته است در اختیار مردم و رسانه ها قرار دهند چون کار محرمانه ای انجام نمی دهیم که پنهان کنیم.

شاید با این گفته گلشن و موافقتش با رفع ممنوعیت مصاحبه کارشناسان با خبرنگاران در حوزه کاری مربوط به خودشان، لازم باشد بار دیگر مجوزهای کاوش و حفاری در محوطه های باستانی در این پژوهشگاه بازنگری و بند مربوط به ممنوعیت انتشار اطلاعات حفاری در رسانه ها اصلاح شود.

همین نظر را قائم مقام سازمان میراث فرهنگی نیز دارد. مهدی حجت که رویه ای برخلاف قائم مقام پیشین سازمان میراث فرهنگی را در برخورد با خبرنگاران پیش گرفته، در هر اظهار نظرهای مختلف به قدرت و کمک رسانه ها در اطلاع رسانی فعالیت های سازمان میراث فرهنگی اشاره می کند و به خبرنگار مهر می گوید: کارشناسان مجازند در حوزه فعالیت هایی که انجام می دهند صحبت و اطلاع رسانی کنند منتها گویا این موضوع هنوز به اداره های میراث فرهنگی استانها ابلاغ نشده است.

وی ادامه می دهد: ممکن است منظور از هماهنگی با روابط عمومی سازمان، در جریان قرار گرفتن مصاحبه ها باشد که در آن صورت باید راهی پیدا کرد تا این رویه با مشکل رو به رو نشود به عنوان مثال یک روابط عمومی نمی تواند هماهنگ کننده تمام مصاحبه ها در تمام 31 استان کشور باشد و این اقدام هم برای رسانه ها زمان بر است و هم فعالیت های این اداره را با مشکل رو به رو می کند چون فرصت انجام این کار وجود ندارد.

با وجود موافقت مدیران سازمان میراث فرهنگی با بحث اطلاع رسانی فعالیت های این سازمان در رسانه ها و انتشار آن توسط کارشناسان و باستان شناسان گویا هنوز این مسئله برای بسیاری از فعالان حوزه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری جا نیفتاده که دیگر قرار نیست با انجام هر مصاحبه ای از سوی مدیران این سازمان و روابط عمومی آن توهین و افترا بشنوند شاید باید نامه های تهدید آمیز مدیران قبلی سازمان به استانهای کشور مورد بازنگری جدی تری قرار بگیرد تا رسانه ها نیز بیشتر بتوانند به رسالت خود که حمایت از صنایع دستی، حفاظت از میراث فرهنگی و توسعه گردشگری است، بپردازند.

کد خبر 2169332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha